De Nederlandse startup Lightyear hield eerder dit jaar een event om de elektrische Lightyear 0 voor te introduceren. De pers mocht daar als eerste de productieklare zonneauto onder de loep nemen.

Het paradepaardje van de auto is de 5 vierkante meter aan zonnepanelen die hem bedekken. Daarmee zou de auto tot wel 60 kilometer per dag aan het bereik kunnen toevoegen. Dat is voor de gemiddelde Nederlander in theorie genoeg om de auto nooit meer aan de lader te hoeven hangen, aangezien deze zo’n 35 kilometer per dag reist.

Maar zelfs als je elke dag gratis zou kunnen rijden, blijft de aanschafprijs van de Lightyear 0 best hoog. De fabrikant vraagt er 250.000 euro voor. Wat je daarvoor aan luxe en comfort terugkrijgt? De Spaanse autojournalist Rodrigo Fersainz mocht achter het stuur kruipen om te ervaren hoe de Lightyear 0 rijdt. Bekijk in de slideshow wat zijn ervaring was.

Ik reed in de €250.000 kostende Lightyear 0, ’s werelds eerste zonnewagen van Nederlandse makelij die klaar is voor productie – dit is hoe het ging

LEES OOK: Mercedes-Benz Vision EQXX verbreekt eigen record en rijdt 1.202 km op één volle batterij